keskiviikko 16. maaliskuuta 2016

Mä en ainakaan aio laulaa!

Musiikki- ja draamapedagogiikka mielletään usein harvojen herkuksi. Tarkemmin sanottuna niiden, jotka osaavat soittaa ja laulaa. Tai niiden, jotka ovat hyviä näyttelemään ja ovat syvällisesti perehtyneet draaman saloihin. Näin asia ei kuitenkaan ole: moni opettaja on käyttänyt molempia edellä mainittuja menetelmiä, jos ei tarkoituksella, niin sitten huomaamattaan.

Yksinkertaisimmillaan musiikkipedagogiikka voi olla sitä, että opettaja laittaa luokkaan taustamusiikkia työskentelyn elävöittämiseksi. Musiikin vahvuus onkin juuri tässä: se luo mielikuvia ja ankkuroi oppijan elämänkokemuksia opittavaan aiheeseen. Taustamusiikin avulla voi myös voimauttaa, motivoida, inspiroida ja paljon kaikkea muuta. Eikä opettajan tätä tehdessään tarvitse laulaa nuottiakaan tai ymmärtää intervalleista tuon taivaallista. Musiikki on kaiken opetuksen voimavara. Tarvitaan vain rohkeutta kokeilla.

Täsmälleen samat lainalaisuudet pätevät myös draamapedagogiikkaan. Erilaisten ilmaisuharjoitteiden käyttäminen opetuksen tukena eivät vaadi näyttelijän koulutusta, ei edes draamakasvattajan. Enemmänkin ne vaativat ymmärryksen, mitä olen tekemässä ja mihin tekemiselläni pyrin. Ja toki hieman ponnistelujakin vaaditaan, jotta saat haalittua menetelmäreppuusi paljon monipuolisia harjoitteita, joista voit ammentaa tilanteen mukaan.

Älä siis suotta arastele. Ota musiikki ja draama rohkeasti osaksi opettamistasi. Ne rikastuttavat tekemistäsi vuorenvarmasti. Ole myös aktiivinen etsijä: vaihda kokemuksia ko. menetelmistä kollegojesi kanssa. Kehitä, tutki ja hylkää. Etsi oma tapasi käyttää musiikkia ja draamaa!

Blogiteksti: Teemu Jäppinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti