Case
oppiminen herättää ihmisissä helposti mielikuvan opetushetkestä, jossa
läpikäydään opettajan kirjoittamaa tekstiä ja vastataan opettajan antamiin
kysymyksiin. Case oppiminen voi olla paljon muutakin. Casea elävöittää se, jos
sitä on esittelemässä henkilö, joka on ollut oikeasti ollut ratkaisemassa
kyseistä casea, tätä kautta oppijat saavat lisätietoa casen kulusta ja casen
esitellyt henkilö voi saada ideoita, kuinka vastaavan tilanteen voisi
seuraavalla kerralla ratkaista tehokkaammin. Ja miksi casen pitäisi olla vain
tekstiä? Videon muodossa esitetty case antaa tilanteesta laajemman näkökulman
kuin pelkkä teksti tai voihan tekstin rinnalla käyttää kuvia, lehtileikkeitä,
äänitiedostoja tai muuta casea elävöittävää materiaalia.
Casen ei tarvitse aina olla opettajan kirjoittama, monet hyvät caset ovat
nousseet spontaanisti oppitunnilla oppijoiden keskuudesta ja niitä on pyritty
ratkomaan yhdessä muiden oppijoiden kanssa. Casen kirjoittaminen on työlästä ja
aikaa vievää, joten ei kannata unohtaa netissä tai alan lehdissä olevia
valmiita caseja. Case-pankkeja löytyy melko helposti englannin kielellä. Oulun
ammattikorkeakoulu suunnittelee opetuskäyttöön tarkoitetun suomenkielisen
case-pankin perustamista (OAMK).
Kuva: John Cunniff (CC By)
Yksi tämän
opetustuokion oleellisimmista asioista oli se, että case on silta, joka
yhdistää teorian ja käytännön. Case opetuksen käyttö ei kuitenkaan
automaattisesti tarkoita sitä, että käytännön ja teorian yhteensovittaminen sen
avulla onnistuisi. Tärkeää on, että case on laadukas ja että sen avulla
oppijoilla on mahdollisuus saavuttaa oppimistavoitteensa!
Case voi
käyttää montaa erilaista tarkoitusta varten. Case voi olla esimerkiksi:
- Mielenkiinnon ja ajattelun herättäjä
- Aloitustason määrittäjä
- Kontekstin luoja
- Ongelmanasettelun pohja
- Tietolähde
- Tiedon tuottamista
- Pohja reflektoinnille (oman tiedon/taidon peilaamisessa)
- Arvioinnin apuväline (osaamisen osoittamisessa)
Case
oppimisessa on tärkeää, että oppija ja opettaja tietävät oman roolinsa ja ovat
valmiita työskentelemään roolinsa mukaisesti. Case oppiminen vaatii oppijalta
aktiivisuutta, kriittistä ajattelua, kykyä tehdä päätelmiä ja kiinnostusta
ongelmanratkaisemista kohtaan. Opettajan on puolestaan muistettava, että hänen
tulee antaa tilaa oppijoille ja pysyä itse taustalla. Oleellista case opetuksen
onnistumisen näkökulmasta on myös casejen valinta, niiden vaativuus ja sopivuus
opetuksen tavoitteisiin nähden, sekä casejen uudistaminen.
Case
oppiminen voidaan luokitella aktiiviseksi ja tutkivaksi oppimiseksi (Kuvio 1).
Case oppiminen ja ongelmalähtöinen oppiminen muistuttavat paljon toisiaan ja
arkikielessä niiden merkitys saattaa sekoittua. Ongelmalähtöisessä oppimisessa
oppijalla itsellään on suurempi vastuu oppimisestaan, kun taas case oppimisessa
opettajan rooli on suurempi kuin ongelmalähtöisessä oppimisessa.
Ongelmalähtöisessä oppimisessa tehtävänanto on avoimempi, asiaa käsitellään
monipuolisesti ja sen käsittelyyn kuluu yleensä enemmän aikaa. Case oppimisen
etuna on se, että casen tutkiminen vie vähemmän aikaa, joten kurssin aikana on
mahdollista käsitellä useampia erilaisia tapauksia, kuin ongelmalähtöisen
oppimisen kautta.
Kuvio 1.
Aktiivisen oppimisen eri muodot (Kuvio perustuu: akoaotearoa.ac.nz/project/inquiry-based-learning/resources/books/inquiry-based-learning-report)
Lähteet:
OAMK. Pilvipalveluiden käyttö case opetuksessa. Luettu 17.2.2016 http://www.oamk.fi/hankkeet/docs/Cloud_selvitysraportti.pdf
Blogiteksti:
Kristiina Einola ja Juha Kinnunen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti