Ammattikorkeakoulua
ohjaavat lait ja asetukset sekä tutkintosääntö. Ammattikorkeakouluasetuksen
muun muassa opetussuunnitelmista, opinnoista, opetukseen osallistumisesta ja
arvioinnista annetaan tarkempia määräyksiä ammattikorkeakoulun
tutkintosäännössä. Esimerkiksi arviointiin liittyvien tarkentavien määräysten
antaminen tutkintosäännöllä on perusteltua. Tutkintosäännön hyväksyy
ammattikorkeakoululain mukaan ammattikorkeakoulun hallitus.
Arviointi
opettajan opiskelijalle oppimistuloksista antamaa palautetta. Arviointi ei saa
olla itsetarkoitus, vaan sen pitää johtaa toimenpiteisiin oppimisen
parantamiseksi ja osaamisen kehittymiseksi. Eettisesti kestävän arvioinnin
pitää lisätä itseluottamusta eli vaivaannuttavaa oppivaa yksilöä. Arviointi on myös
laadullista palautetta oppimisen edistymisestä, kun taas arvostelu tähtää
numeeriseen, määrälliseen tietoon. Arviointi ja arviointiperusteiden
suunnittelu edellyttävät vahvaa pedagogista osaamista.
Opetussuunnitelmaa
voidaan pitää oppilaitoksen toimintasuunnitelmana, jolla konkretisoidaan
oppilaitoksen tavoitteet. Opetussuunnitelma ja opettajan ammattitaito sekä
kokemus luovat edellytykset oppilaitoksen tavoitteiden saavuttamiselle.
Opetussuunnitelman voidaan ajatella antavan opettajalle hyvät lähtökohdat
opintojakson sisältöjen tarkempaan rakentamiseen ja menetelmien valintaan kuten
myös oppimisen arviointiin.
Ammattikorkeakouluissa
arviointi on tarkoitettu opetuksesta vastaava opettajan suoritettavaksi. Jos
opettajia on useampia, niin nämä päättävät arvioinnista yhdessä. Arvioinnista
päättäminen on kaikissa tapauksissa
opettajan toimivaltaan kuuluva asia eikä ulkopuolisilla asiantuntijoilla
ole mahdollisuutta osallistua arviointiin. Ammattikorkeakoulun opettaja voi
kuitenkin pyytää (ei velvollisuutta) työ- tai elinkeinoelämän edustajalta
lausunnon opiskelijan menestyksestä käytännön työtehtävistä, mikäli opettaja
katsoo tämän tarpeelliseksi.
Opiskelijalla on
oikeus saada tieto siitä, kuinka arviointiperusteita on sovellettu hänen
opintosuoritukseensa. Tutustuessaan oman opintosuorituksensa arviointiin
opiskelija saa tietää, mitkä seikat ovat vaikuttaneet hänen arviointiinsa ja
millä tavoin. Arvioinnin perustelujen saamisen jälkeen opiskelija pystyy
harkitsemaan, onko asiassa tarpeen hakea oikaisua. Oikaisu koostuu
arviointipäätösten itseoikaisusta, opintosuoritusten oikaisumenettelystä ja
hallintokantelusta.
Blogiteksti: Laura Jäppinen ja Vilrpi Björkman
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti