perjantai 13. toukokuuta 2016

Arviointi ammattikorkeakoulussa

Ammattikorkeakoulut kuuluvat korkeakoulujärjestelmään, jonka ne muodostavat yhdessä yliopistojen kanssa. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen on tarkoitus täydentää toisiaan. Yliopistoissa annettava opetus korostaa tieteellistä tutkimusta, kun taas ammattikorkeakoulun opetuksessa korostuu työelämäyhteydet ja alueellinen kehittäminen. Ammattikorkeakoulujen tulisi luoda toimivia työelämäyhteyksiä, joiden kautta ammattikorkeakoulujen tulisi muodostua koulutus-, kehittämis- ja innovaatiokeskuksiksi. Ammattikorkeakoulujen tutkintorakenne on kaksiportainen; ammattikorkeakoulututkintoja (AMK) ja ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja (YAMK). Ammattikorkeakouluopintojen tarkoituksena on antaa opiskelijalle valmiudet ammatillisiin asiantuntijatehtäviin.

Ammattikorkeakoulua ohjaavat lait ja asetukset sekä tutkintosääntö. Ammattikorkeakouluasetuksen muun muassa opetussuunnitelmista, opinnoista, opetukseen osallistumisesta ja arvioinnista annetaan tarkempia määräyksiä ammattikorkeakoulun tutkintosäännössä. Esimerkiksi arviointiin liittyvien tarkentavien määräysten antaminen tutkintosäännöllä on perusteltua. Tutkintosäännön hyväksyy ammattikorkeakoululain mukaan ammattikorkeakoulun hallitus.

Arviointi opettajan opiskelijalle oppimistuloksista antamaa palautetta. Arviointi ei saa olla itsetarkoitus, vaan sen pitää johtaa toimenpiteisiin oppimisen parantamiseksi ja osaamisen kehittymiseksi. Eettisesti kestävän arvioinnin pitää lisätä itseluottamusta eli vaivaannuttavaa oppivaa yksilöä. Arviointi on myös laadullista palautetta oppimisen edistymisestä, kun taas arvostelu tähtää numeeriseen, määrälliseen tietoon. Arviointi ja arviointiperusteiden suunnittelu edellyttävät vahvaa pedagogista osaamista.

Opetussuunnitelmaa voidaan pitää oppilaitoksen toimintasuunnitelmana, jolla konkretisoidaan oppilaitoksen tavoitteet. Opetussuunnitelma ja opettajan ammattitaito sekä kokemus luovat edellytykset oppilaitoksen tavoitteiden saavuttamiselle. Opetussuunnitelman voidaan ajatella antavan opettajalle hyvät lähtökohdat opintojakson sisältöjen tarkempaan rakentamiseen ja menetelmien valintaan kuten myös oppimisen arviointiin.

Ammattikorkeakouluissa arviointi on tarkoitettu opetuksesta vastaava opettajan suoritettavaksi. Jos opettajia on useampia, niin nämä päättävät arvioinnista yhdessä. Arvioinnista päättäminen on kaikissa tapauksissa opettajan toimivaltaan kuuluva asia eikä ulkopuolisilla asiantuntijoilla ole mahdollisuutta osallistua arviointiin. Ammattikorkeakoulun opettaja voi kuitenkin pyytää (ei velvollisuutta) työ- tai elinkeinoelämän edustajalta lausunnon opiskelijan menestyksestä käytännön työtehtävistä, mikäli opettaja katsoo tämän tarpeelliseksi.

Opiskelijalla on oikeus saada tieto siitä, kuinka arviointiperusteita on sovellettu hänen opintosuoritukseensa. Tutustuessaan oman opintosuorituksensa arviointiin opiskelija saa tietää, mitkä seikat ovat vaikuttaneet hänen arviointiinsa ja millä tavoin. Arvioinnin perustelujen saamisen jälkeen opiskelija pystyy harkitsemaan, onko asiassa tarpeen hakea oikaisua. Oikaisu koostuu arviointipäätösten itseoikaisusta, opintosuoritusten oikaisumenettelystä ja hallintokantelusta.

Blogiteksti: Laura Jäppinen ja Vilrpi Björkman

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti