perjantai 13. toukokuuta 2016

Taitojen opettaminen

I’m sailing…

Jokainen meistä on varmaan lapsena rakentanut pienen veneen ja uittanut sitä…

Jokainen meistä on kävellyt portaita tai katua pitkin tai kirjoittanut jotain…

Voiko opetustuokion tavoitteet ja taitojen opettamisen jotenkin yhdistää?

Oppimistuokion tavoitteena oli opettaa motorisia taitoja videon ja mentaalisten mallien avulla ja oppia taitojen opettamisessa tarvittavaa tietoa opettamisen toteuttamisesta ja suunnittelusta. Opetustuokiomme ”Enonsaaren leirikoulu”-taustatarinaan sisältyivät mentaaliset mallit, motoriset taidot, viiden vaiheen työnopastusmenetelmä, opettajan rooli taitojen opetuksessa ja opetuksen suunnittelun vaiheet, tasot ja kulmakivet.
Mentaaliset mallit ohjaavat taidon oppimista ja kehittyvät taitojen harjoittelun myötä. Motoriset taidot eli liikettä ilmaisevat taidot voidaan jakaa tasapainotaitoihin, liikkumistaitoihin ja käsittelytaitoihin. Käsittelytaidot jaetaan vielä karkeamotorisiin ja hienomotorisiin käsittelytaitoihin. (Purtsi 2006 & Salakari 2007.) 

Goal-based scenario (GBS) on taitojen opetuksen menetelmä, jossa opitaan realistisen taustatarinan ja oppimistavoitteiden kannalta oikeanlaisten oppimistehtävien tekemisen kautta. Sitä voidaan kutsua myös tekemällä oppimiseen perustuvaksi simulaatioksi. (Salakari 2007, 94-99.)

Opettajan rooli on luoda oppimista edistävä ympäristö oppijalle, ja edistää oppimista käyttämällä joustavasti erilaisiin oppimistilanteesiin sopivia menetelmiä, riippuen oppijoista, opetettavista taidoista ja oppimisolosuhteista. Opettajan merkitys oppimisen ohjaajana on merkittävä erityisesti oppimisen alkuvaiheessa, mutta rooli pienenee kun osaaminen kasvaa. Opettajan tai muun kokeneen ammattilaisen palaute on tärkeää taitojen kehittymisen kannalta, kuten myös oppijan itsearviointi ja reflektointi. (Salakari 2007, 74-81)

Taitojen oppiminen on mahdollista vain riittävän harjoittelun seurauksena. Opetuksen kokonaisuus muodostuu monin eri tavoin järjestettyjen oppimistapahtumien kokonaisuudesta. Oppijan tarpeita vastaavien todellisten elämäntilanteiden ja tehtävien valitseminen on tärkeää; oppimista edistäviä oppimistilanteita ovat todellisia, työpaikoilla muistuttavat olosuhteet. Opetuksen tavoitteena on realististen mentaalisten mallien muodostaminen opittavista taidoista oppijoille. (Salakari 2007, 74 – 81)

Opetuksen suunnittelun kulmakivet ovat tavoitteellisuus, oppijalähtöisyys, oppijoiden motivaatio, kouluttajan ammattitaito ja käytännöllinen organisointi. Oppijoiden motivaatioon voidaan vaikuttaa valitsemalla oppimisen halun herättävät menetelmät, ja tasapainottamalla lähiopetuspäivät sisältämään sekä luentotyyppistä opetusta että oppijakeskeisiä työskentelymenetelmiä. (Salakari 2007, 179 – 182.)

Lähteet:
Purtsi, Jarno. 2006. Motorinen oppiminen 55-78-vuotiailla. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteiden laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma. Saatavissa: https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/9349/URN_NBN_fi_jyu-2006203.pdf?sequence=1
Salakari, H. 2007. Taitojen opetus. Eduskills Consulting.

Blogiteksti: Kati & Sirpa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti