Jokainen meistä
on varmaan lapsena rakentanut pienen veneen ja uittanut sitä…
Jokainen meistä
on kävellyt portaita tai katua pitkin tai kirjoittanut jotain…
Voiko
opetustuokion tavoitteet ja taitojen opettamisen jotenkin yhdistää?
Oppimistuokion tavoitteena oli opettaa motorisia
taitoja videon ja mentaalisten mallien avulla ja oppia taitojen opettamisessa
tarvittavaa tietoa opettamisen toteuttamisesta ja suunnittelusta.
Opetustuokiomme ”Enonsaaren leirikoulu”-taustatarinaan sisältyivät mentaaliset
mallit, motoriset taidot, viiden vaiheen työnopastusmenetelmä, opettajan rooli
taitojen opetuksessa ja opetuksen suunnittelun vaiheet, tasot ja kulmakivet.
Mentaaliset mallit ohjaavat taidon oppimista ja
kehittyvät taitojen harjoittelun myötä. Motoriset taidot eli liikettä
ilmaisevat taidot voidaan jakaa tasapainotaitoihin, liikkumistaitoihin ja
käsittelytaitoihin. Käsittelytaidot jaetaan vielä karkeamotorisiin ja
hienomotorisiin käsittelytaitoihin. (Purtsi 2006 & Salakari 2007.)
Goal-based scenario (GBS) on taitojen opetuksen
menetelmä, jossa opitaan realistisen taustatarinan ja oppimistavoitteiden
kannalta oikeanlaisten oppimistehtävien tekemisen kautta. Sitä voidaan kutsua
myös tekemällä oppimiseen perustuvaksi simulaatioksi. (Salakari 2007, 94-99.)
Opettajan rooli on luoda oppimista edistävä ympäristö
oppijalle, ja edistää oppimista käyttämällä joustavasti erilaisiin oppimistilanteesiin
sopivia menetelmiä, riippuen oppijoista, opetettavista taidoista ja
oppimisolosuhteista. Opettajan merkitys oppimisen ohjaajana on merkittävä
erityisesti oppimisen alkuvaiheessa, mutta rooli pienenee kun osaaminen kasvaa.
Opettajan tai muun kokeneen ammattilaisen palaute on tärkeää taitojen
kehittymisen kannalta, kuten myös oppijan itsearviointi ja reflektointi. (Salakari
2007, 74-81)
Taitojen oppiminen on mahdollista vain riittävän
harjoittelun seurauksena. Opetuksen kokonaisuus muodostuu monin eri tavoin
järjestettyjen oppimistapahtumien kokonaisuudesta. Oppijan tarpeita vastaavien
todellisten elämäntilanteiden ja tehtävien valitseminen on tärkeää; oppimista
edistäviä oppimistilanteita ovat todellisia, työpaikoilla muistuttavat
olosuhteet. Opetuksen tavoitteena on realististen mentaalisten mallien
muodostaminen opittavista taidoista oppijoille. (Salakari 2007, 74 – 81)
Opetuksen suunnittelun kulmakivet ovat
tavoitteellisuus, oppijalähtöisyys, oppijoiden motivaatio, kouluttajan
ammattitaito ja käytännöllinen organisointi. Oppijoiden motivaatioon voidaan
vaikuttaa valitsemalla oppimisen halun herättävät menetelmät, ja
tasapainottamalla lähiopetuspäivät sisältämään sekä luentotyyppistä opetusta
että oppijakeskeisiä työskentelymenetelmiä. (Salakari 2007, 179 – 182.)
Lähteet:
Purtsi,
Jarno. 2006. Motorinen oppiminen 55-78-vuotiailla. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteiden
laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma. Saatavissa:
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/9349/URN_NBN_fi_jyu-2006203.pdf?sequence=1
Salakari, H.
2007. Taitojen opetus. Eduskills Consulting.
Blogiteksti: Kati & Sirpa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti