- Opetuksen ja oppimisen tueksi on runsas kirjo erilaisia menetelmiä. Niitä voi yhdistellä luovasti ja kehittää uusia menetelmiä omiin tarpeisiin.
- Olennaista opetusmenetelmän valinnassa on aina se mihin tarkoitukseen sitä kulloinkin tarvitaan ja mihin opetuksessa pyritään.
- Opetus- ja työskentelymenetelmä tulisi valita oppimistavoitteiden ja oppimisprosessin vaiheiden mukaisesti. Menetelmää valittaessa on oltava tietoinen sekä oman jaksonsa että myös laajemmista koulutuksen tavoitteista.
SANALLINEN ILMAISU OPPIMISMENETELMÄNÄ
- ”Mitä kätken sanoillani- sen kehoni ilmaisee.” John Barthes.
- Sanallinen ilmaisumuoto on ilmaisumuodoista käytetyin ja yleisin. Monesti ajatellaan, että sanallinen ilmaisumuoto on opetuksen perustapa. Sanallinen vuorovaikutus, puhutussa tai kirjoitetussa muodossa, onkin sosiaaliselle kanssakäymiselle välttämätöntä, mutta se ei ole yksinään riittävä opetuksen vuorovaikutusmuodoista.
- Alustuksen tai opetustilanteen purku on välttämätön osa opetusta, vaikka suurin osa opetustilanteesta koostuisikin toiminnallisesta tai kuvallisesta vuorovaikutustavasta.
- Esimerkkejä:Tarinat, tapauskertomukset – elävöittää, ”iskee”, Lukeminen – itse, oppilaat, elävöittää/väsähdyttää?, Ongelmanratkaisutehtävät – nostaa motivaatiota, ryhmäyttää, ”leikkiä”, Luennot/esitelmät- tiedon jako, iso ryhmä, Kirjoitelmat – essee, kirje, runo, aivoriihi, mindmap, lauseiden jatkaminen, oppimispäiväkirjat voi luoda turvaa, Käsitekartat, aivoriihet, Aukkotehtävät luentomonisteissa
KUVALLINEN ILMAISU OPPIMISMENETELMÄNÄ
- Kuvien käyttö informaation välityksessä: On varmistettava, että kuva on selkeä, helposti tulkittava ja oppimisen tavoitteisiin sopiva.
- Elokuvien, erilaisten pelien, karttojen, valokuvien, videoiden käytössä on huomioitava niiden saatavuus, sopivuus, helppous, oppilaat osaavat tulkita ja lukea niitä ja niiden käyttö sopii oppimistavoitteisiin ja opetettavaan asiaan.
- Kuvien ja kuvallisen ilmaisun käyttö opetuksessa ei ole niin helppoa kuin ajattelemme. Opettajan tehtävänä kuvien käytössä on : 1) auttaa oppilaita tulkitsemaan ja ymmärtämään kuvia 2) opetella käyttämään videoita, elokuvia karttoja niin, että ne sopivat luontevasti opetukseen.
- Kuvallisen ilmaisun edut opetuksessa: Auttaa ymmärtämään kuvia ja niiden merkityksiä. Tarjoaa ilmaisukanavan erilaisille tunteille, joiden käsittely on sanallisesti vaikeaa. Antaa vaihtoehtoisen tavan ilmaista itseään. Edistää työrauhaa ja viihtymistä tarjotessaan toiminnallisia keinoja oppimiseen.
- Maalaaminen antaa muodon ajatuksille, joita on mahdotonta ilmaista muuten. Se värittää ajatukset ja sanat, jolloin viesti välittyy eteenpäin monia kanavia myöten. (Vuorinen, 1999,153). Maalaamista voidaan käyttää opetuksessa kun pohditaan erilaisia kokemuksia, tunteita tai jäsennetään omia ajatuksia.
YHTEENVETO
Sanallista tarvitaan ainakin alustukseen ja purkuun. Kuvallinen ilmaisu mahdollistaa: vaikeidenkin asioiden käsittelyn, tunteiden esiin tuomisen, itsensä ilmaisemisen muin keinoin kuin sanoin, mutta asettaa myös opettajalle haasteita materiaalin valinnassa.
Blogiteksti: Kirsi Ainasoja, Johanna Kakko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti