Opetustuokion aikana toteutettiin Learning Cafe aiheesta Mihin
ohjaamista tarvitaan? Loisteliaiden ryhmätöiden tulokset kertovat hyvin
tyhjentävästi ohjaamisen tärkeyden sekä opettajan ja/tai ohjaajan kannalta
oleellisen:
• Oppimisen tukemiseen
• Päämäärä -> tavoite/oppiminen saavutettu ja tutkinto saavutettu
• Vuorovaikutukseen
• Ammatillisen kasvun tukemiseen ja lisääntymiseen
• Ammatti-identiteetin vahvistumiseen
• Oikean suunnan näyttämiseen
• Vahvuuksien löytämiseen
• Osaamisen löytämiseen
• Uusien tapojen ja työkalujen omaksuminen -> syntyy uusia tapoja
oppia/tehdä -> ohjeet, normit, turvallisuus, laki
• Teoria ja käytäntö yhdistyvät
• soveltaminen
• Ihmisenä kasvamiseen (Miten toimin eri tilanteissa, Miten opin)
• Oppimistyylit tulevat tutuiksi…Erilaiset oppijat
• Motivointiin
• Mentorointiin
• Vahvuuksien löytämiseen
• Antamaan suuntaa
• Oman oppimispolun löytämiseen
• Tavoitteiden saavuttamiseen
• Tiedon integrointiin
• Itsetunnon vahvistamiseen
• Itseoivalluksen rakentumiseen
• Ennaltaehkäisyyn – opinnot suoritetaan loppuun
• Yksityiskohtien huomioimiseen
• Henkilökohtaistamiseen
• Ongelmanratkaisuun
• Oppimisen aikaansaamiseksi
• Oppimistilanteen monipuolistamiseksi
• Käytännön asioiden/taitojen opettamiseksi
• Oppimisympäristön järjestäminen oppimista palvelevaksi; turvallisuus,
välineet, ilmapiiri
• Tavoitteiden saavuttamiseksi
• Kannustamiseen
• Mahdollistaa arvioinnin oikeellisuuden (tasapuolinen, oikeudenmukainen)
• Turvallisuuden luomiseen
• Kehittymisen seuraamiseksi
• Kehittymisen aikaansaamiseksi
• Henkilökohtaiseen tukemiseen
• Laajentamaan näkökulmia
• Oikeaan suuntaan ohjaamiseksi
• Kasvua sosiaalisuuteen/ryhmäytymiseen
• Suunta ja raamit
• Ohjaajan oma kehitys
• Työyhteisötaidot ja vuorovaikutuksellisuus
• Hallinnon ymmärrys
• Elämästä selviytymiseen
• Oman oppimispolun löytäminen ja sillä pysyminen
• Tavoitteiden ”kirkastuminen” oppijalle itselleen
• Uusien näkemysten löytyminen
• Taitojen oppimiseen
• Itseohjautuvuuden vahvistumiseen
• Karikoiden tasoittamiseen
Opetustuokion päätteeksi porinaryhmissä pulistiin kolmen eri aiheen
ympärillä. Ryhmien kirjaamat ajatukset ohjaamisen tärkeydestä olivat kattavia
ja jopa eräänlainen muistilista meille kaikille:
Ohjauksen tavoitteet
• Herättää oppimisen jano ja ylläpitää sitä.
Ohjaamisen haasteet
• Ryhmä on heterogeeninen
• Tavoitteet on epäselvät
• Väärien ohjausmenetelmien valinta
• Ohjaamisen vuorovaikutteisuus
• Auktoriteetti, etäisyys
• Ohjaajatason löytäminen
Ohjaajan merkitys ohjattavan kehittymisessä
• Kemiat kohtaa
• Kannustaminen versus lyttääminen
• Itsetunnon rakentaminen
• Ohjaajan pelisilmä (ryhmät, yksilöt)
• Oppimisen edistäminen
• Itseohjautuminen
• Vastuunantaminen (vetäytyminen)
• Mahdollisuuksien antaminen
• Oppia oppijalta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti