tiistai 24. toukokuuta 2016

Mihin ohjaamista tarvitaan?

Ammatillisen opettajan keskeinen osaamisalue on oppimisen ohjaaminen, on osattava suunnitella ja toteuttaa oppimistilanteita erilaisille oppijoille heidän opetusympäristöissään. Käytännön taitojen oppiminen korostuu ja opettajalta vaaditaan laaja-alaista opetus- ja ohjaustaitojen hallintaa. (Kähkönen 2009, 29.)
 
Opetustuokion aikana toteutettiin Learning Cafe aiheesta Mihin ohjaamista tarvitaan? Loisteliaiden ryhmätöiden tulokset kertovat hyvin tyhjentävästi ohjaamisen tärkeyden sekä opettajan ja/tai ohjaajan kannalta oleellisen:

       Oppimisen tukemiseen
       Päämäärä -> tavoite/oppiminen saavutettu ja tutkinto saavutettu
       Vuorovaikutukseen
       Ammatillisen kasvun tukemiseen ja lisääntymiseen
       Ammatti-identiteetin vahvistumiseen
       Oikean suunnan näyttämiseen
       Vahvuuksien löytämiseen
       Osaamisen löytämiseen
       Uusien tapojen ja työkalujen omaksuminen -> syntyy uusia tapoja oppia/tehdä -> ohjeet, normit, turvallisuus, laki
       Teoria ja käytäntö yhdistyvät
       soveltaminen
       Ihmisenä kasvamiseen (Miten toimin eri tilanteissa, Miten opin)
       Oppimistyylit tulevat tutuiksi…Erilaiset oppijat
       Motivointiin
       Mentorointiin
       Vahvuuksien löytämiseen
       Antamaan suuntaa
       Oman oppimispolun löytämiseen
       Tavoitteiden saavuttamiseen
       Tiedon integrointiin
       Itsetunnon vahvistamiseen
       Itseoivalluksen rakentumiseen
       Ennaltaehkäisyyn – opinnot suoritetaan loppuun
       Yksityiskohtien huomioimiseen
       Henkilökohtaistamiseen
       Ongelmanratkaisuun
       Oppimisen aikaansaamiseksi
       Oppimistilanteen monipuolistamiseksi
       Käytännön asioiden/taitojen opettamiseksi
       Oppimisympäristön järjestäminen oppimista palvelevaksi; turvallisuus, välineet, ilmapiiri
       Tavoitteiden saavuttamiseksi
       Kannustamiseen
       Mahdollistaa arvioinnin oikeellisuuden (tasapuolinen, oikeudenmukainen)
       Turvallisuuden luomiseen
       Kehittymisen seuraamiseksi
       Kehittymisen aikaansaamiseksi
       Henkilökohtaiseen tukemiseen
       Laajentamaan näkökulmia
       Oikeaan suuntaan ohjaamiseksi
       Kasvua sosiaalisuuteen/ryhmäytymiseen
       Suunta ja raamit
       Ohjaajan oma kehitys
       Työyhteisötaidot ja vuorovaikutuksellisuus
       Hallinnon ymmärrys
       Elämästä selviytymiseen
       Oman oppimispolun löytäminen ja sillä pysyminen
       Tavoitteiden ”kirkastuminen” oppijalle itselleen
       Uusien näkemysten löytyminen
       Taitojen oppimiseen
       Itseohjautuvuuden vahvistumiseen
       Karikoiden tasoittamiseen


Opetustuokion päätteeksi porinaryhmissä pulistiin kolmen eri aiheen ympärillä. Ryhmien kirjaamat ajatukset ohjaamisen tärkeydestä olivat kattavia ja jopa eräänlainen muistilista meille kaikille:


Ohjauksen tavoitteet 
       Herättää oppimisen jano ja ylläpitää sitä.

Ohjaamisen haasteet
       Ryhmä on heterogeeninen
       Tavoitteet on epäselvät
       Väärien ohjausmenetelmien valinta
       Ohjaamisen vuorovaikutteisuus
       Auktoriteetti, etäisyys
       Ohjaajatason löytäminen

Ohjaajan merkitys ohjattavan kehittymisessä
       Kemiat kohtaa
       Kannustaminen versus lyttääminen
       Itsetunnon rakentaminen
       Ohjaajan pelisilmä (ryhmät, yksilöt)
       Oppimisen edistäminen
       Itseohjautuminen
       Vastuunantaminen (vetäytyminen)
       Mahdollisuuksien antaminen
       Oppia oppijalta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti