Ihmisellä on
valtavasti erilaisia taitoja ja niitä on myös määritelty paljon. Taitoja on eri
luontoisia, ja niiden määrittely on sidoksissa taidon luonteeseen. Reproduktiiviset
taidot ovat perustaitoja eli ns. jäljentämistaitoja ja produktiivisissa eli
tuottamistaidoissa joudutaan soveltamaan periaatteita. Seuraavassa kuvassa on
taitojen skeema (Romiszovskin 1999, 463.)
Miten taitoja
opitaan?
Oppimisessa on
tärkeää mentaalisen mallin muodostuminen, työmuistin rajoittavat tekijät sekä
työtoiminnan psyykkinen säätely. Mentaalisen mallin muodostaminen tarkoittaa
mielikuvan muodostamista opitusta asiasta. Työmuistin rajoittavuus taas tarkoittaa
sitä, että ihmisellä on rajallinen työmuisti, joka rajoittaa oppimistamme eli
omaksuttavan tiedon määrää. Oppimisprosessin tuloksena tapahtuu psyykkistä
automatisoitumista eli yksittäiset signaalit vähenevät ja kokoontuu uusiksi
yläkäsitteiksi, jolloin niiden informaatiopitoisuus kasvaa. Ylioppimisen
seurauksena opittu tieto säilyy muistissa pitempää ja se miten nopeasti tieto
voidaan aktivoida, riippuu miten pitkään ja hyvin asiaa on harjoiteltu. Työtoiminnan psyykkinen säätely eli
mielen säätelyllä tarkoitetaan prosessin aikana tapahtuvien mielen liikkeiden,
kuten tehtävään suuntautumisen ja orientoitumisen säätelyä.
Taitojen opetuksen
lähtökohdiksi voidaan määritellä seuraavat kolme asiaa:
1.
taidon ominaisuudet ja
vaatimustaso,
2.
opiskelijan lähtötaso, aikaisemmat
taidot, motivaatio ja reaaliset mahdollisuudet tavoitteen saavuttamiseksi sekä
3.
sovellettavat menetelmät ja
oppimisen tehostamisen keinot.
Alla olevassa
kuvassa esitellään viisivaiheinen taidon oppimisen malli:
Transferilla kuvataan sitä, miten jossakin opittu siirtyy osaamiseksi eri olosuhteissa, kuin missä taito on opittu!
Blogiteksti: Virpi Brjörkman ja Juha Kinnunen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti