tiistai 24. toukokuuta 2016

Toiminnallinen opetusmenetelmä

Toiminnallinen oppiminen tai tekemällä oppiminen on erityisesti esi- ja alkuopetuksessa käytetty pedagoginen malli, joka korostaa tekemisen tärkeyttä oppimisessa. Tekemällä oppiminen on lapsen tärkein oppimiskeino. Koska useissa opetusmenetelmissä on toiminnallisia elementtejä, toiminnallinen oppiminen määritellään sellaiseksi oppimiseksi, jossa oppijan on toimittava fyysisesti, (pois lukien kuvallinen, musiikillinen tai draamallinen ilmaisu).

Toiminnallinen oppiminen on yksi opetusmenetelmä. Sen avulla pyritään saavuttamaan oppiaineen sisällön tavoitteet. Se ei ole siis välipala vailla päämäärää, vaan tavoitteellista toimintaa.

Menetelmää voidaan käyttää minkä tahansa oppiaineen - opettamisessa, mielenkiinnon herättelyssä, jo opitun kertaamisessa tai konkretisoinnissa. Samalla se vastaa haasteeseen passiivisuuden purkamisesta luokissa.

Toiminnallisuuden avulla voidaan opetettava asia konkretisoida, niin että opiskellessa eletään sitä todellisuutta johon opiskelu kohdistuu. Toiminnallisuutta on kokeilu, tutustuminen, harjoittelu ja osallistuminen. Toiminnallisia vuorovaikutusmuotoja ovat esimerkiksi leikit, tutustumiskäynnit, retket, projektityöskentely ja askartelu.

Toiminnallista opetusmenetelmää voi käyttää lähes kaikessa opetuksessa. Kyse on lähinnä opettajan mielenkiinnosta, mielikuvituksesta ja luovuudesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti