tiistai 24. toukokuuta 2016

Projekti oppimisen menetelmänä

Projektioppimisen suunnitteluprosessi lähtee käyntiin nykyhetken tilanneanalyysillä, josta edetään projektin tavoitteiden ja tuotosten määrittelyyn, nimetään projektin toimijat, aikataulutetaan koko projekti suunnittelusta toteutuksen kautta arviointiin saakka ja määritellään resurssit (raha, aika, ihmiset ja osaaminen) (Silander & Koli 2003, 160-161).

(saat kuvan isommaksi klikkaamalla kuvaa)

Projektin vaiheet suunnittelu, toteutus ja arviointi sisältävät kukin erilaisia etukäteen sovittuja asioita. Projektisuunnitelmassa tehdään työsuunnitelma, dokumentointisuunnitelma, seurantasuunnitelma ja arviointisuunnitelma. (Silander & Koli 2003, 160.)

Projektin toteutukseen sisältyy projektin ja prosessin kuvaus, projektissa käytettävät menetelmät, mallit ja välineet. Siihen sisältyy yhteistoiminnan toteuttaminen, asiantuntijoiden käyttö ja heidän roolit. Useimmiten projektia vaikeuttavat asiat kohdistuvat projektin toteutukseen ja niiden käsittelyyn on erilaisia tapoja. (Silander & Koli 2003, 161.)

Projektin arviointivaiheessa arvioidaan projektin saavuttamia tuloksia ja tuotoksia. Arvioidaan miten käytetyt menetelmät ja välineet sopivat tähän projektiin ja kuvataan miten projektin tuloksia on käsitelty eri osapuolten kanssa. (Silander & Koli 2003, 161.)

Projektissa opitaan
· työelämätaitoja ja projektiosaamista
· yksilön yhteistyö-, vuorovaikutus- ja kommunikointitaitoja
· ammatillista osaamista projektin osaamisalueesta

Pirkko Vesterinen (2001) nimeää opettajan/ohjaajan tärkeimmiksi tehtäviksi projektioppimisen ohjaamisessa edellytysten luomisen oppimisprosessin käynnistymiselle, tutorina/valmentajana toimimisen, ohjausprosessista vastaamisen, aikataulussa pysymisen seuraamisen ja tärkeimpänä tiimin työskentelyn eli tiimiprosessin ja sisällön ohjaamisen dialogin, reflektion, palautteen ja arvioinnin keinoin. (Vesterinen 2001, 62-69.)

Lähteet:
Silander & Koli. 2003. Verkko-opetuksen työkalupakki. Oy FinnLectura Ab.
Vesterinen, Pirkko. 2001. Projektiopiskelu- ja oppiminen ammattikorkeakoulussa. Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/13343/9513911691.pdf?sequence=1

1 kommentti:

  1. Kiitos tästä informatiivisesta postauksesta. Itseäni on aina kiinnostanut projektinhallinta. Hyvä tietää myös näisä eri vaiheista, etenkin seurantasuunnitelman laatiminen kuulostaa mielenkiintoiselta. Ilmeisesti on mahdollista myös hommata sertifikaati, jonka jälkeen olisi pätevä projektin organisointiin. Mielekiintoinen idea. Uskon että siitä voisi ehkäpä olla paljonkin hyötyä. Lähdin etsimään tietoa tästä passista, ja löysinkin siitä tämän linkin kautta:
    https://projektipassi.fi/

    VastaaPoista