perjantai 18. joulukuuta 2015

Miten erilaiset yksilöt vaikuttavat ryhmässä?


”Persoonaa on siellä monenlaista…”

Ryhmän sisälle kätkeytyy valtava määrä persoonallisuuksia, näkemyksiä ja tulkintoja eri tilanteista. Riippuen teoriasta, persoonallisuuksia voidaan nimetä vaikkapa seuraavasti: keksijä, tiedustelija, tekijä, takoja viimeistelijä, johtaja, hiljainen, lemmikki, syntipukki… Ja näitä on lukemattomia määriä lisääkin. Kukin näkee ja nimeää roolit hieman omalla tavallaan.

Monesti näemme ryhmän jäsenistä vain yhden roolin ja tuo kyseinen rooli ohjaa asennoitumistamme valitettavan pitkälle. Häirikkö on silmissämme aina häirikkö ja vain harvoin hänellä on mahdollisuus kasvaa ulos tuosta roolistaan. Asiaan syvemmin perehtyneiden mukaan asian on kuitenkin aivan toisin: yksilö voi kantaa ja kantaakin matkassaan useita rooleja ja vaihtelee niitä ryhmäkohtaisesti. Lemmikistä voi tulla syntipukki ja takojasta hiljainen. Tämä meidän on hyvä tiedostaa.

Mitä tämä kaikki sitten merkitsee meille, tuleville opettajille? Kaikki kiteytyy oikeastaan yhteen sanaan, joka on ”opettajan pelisilmä”. Opettajan on osattava luovia ryhmässään erilaisten persoonien ja roolien kanssa. Hänen on osattava muunnella etäisyyttään suhteessa opiskelijaan tapauskohtaisesti. Toinen opiskelijoista itseohjautuu, toinen tarvitsee apua kädestä pitäen. Toinen kritisoi, toinen tyytyy hiljaa.

Kuulostaa haastavalta. Onko tuo edes mahdollista? Miten minä pystyn löytämään opettajan pelisilmäni? Ensi askel voisi olla peiliin kurkkaaminen ja oman persoonan pohtiminen. Millaisia rooleja minun on helppo kohdata? Keiden kanssa minun on vaikea tulla toimeen? Näiden kysymysten hahmottamisella matka kohti opettajuutta on jo alkanut. Joillekin matka on helppo, joillekin kuoppaisempi. Olennaista on kuitenkin lähteä liikkeelle. Hyvää matkaa!

Lähteinä käytimme seuraavia teoksia:
Porukka, jengi, tiimi. Aku Kopakkala. 2011. Edita, Helsinki.
Ryhmästä enemmän- Käsikirja ryhmänohjaajan taitoja tarvitsevalle. Veli Kaukkila & Elisa Lehtonen.2007. Suomen Mielenterveysseura, Laadukasta kulttuuria vapaaehtoistyöhön – hanke

Blogiteksti: Teemu Jäppinen ja Johanna Kakko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti