maanantai 21. joulukuuta 2015

Millaisiin opetustilanteisiin dialogi soveltuu parhaiten?


Dialogin käyttömahdollisuudet ovat opetuksessa laajat


Dialogi tulee sanoista dia ja logos. DIA (kautta; lävitse) ja LOGOS  (sanat; puhe; sanojen merkitys). Dialogilla tarkoitetaan (oppimisen palveluksessa) tasavertaiseen osallistumiseen perustuvaa yhdessä ajattelemista ja perehtymistä johonkin asiaan tai toimintaan. (Dialogilla syvätehoa oppimiseen 2015.)

Dialogi on monologin vastakohta. Dialogi on yhdessä toimimista, vastavuoroista keskustelua ja toisen kuuntelemista. Sen pyrkimyksenä on ymmärtää toisia, rakentaa ihmisten välisiä aitoja suhteita, lisätä avoimuutta ja luoda uutta. Monologi sitä vastoin on yksin toimimista, yksisuuntaista keskustelua ja pitkiä puheenvuoroja. Monologi ei anna mahdollisuutta keskusteluun ja vastavuoroisuuteen, eikä mahdollista uusia ajatuksia. (Laine, T. & Malinen, A. 2010, 56 - 57.)

Hyvä dialoginen opetustilanne mahdollistuu dialogisella ajattelulla. Dialoginen ajattelu edellyttää osallistujilta aktiivisuutta, avoimuutta, kuuntelemista, vilpittömyyttä ja ystävällisyyttä. Yhdessä toimimisen edellytyksenä on luopua minäkeskeisestä ajattelusta, arvostaa toisen ihmisen ainutlaatuisuutta ja suhtautua myönteisesti toisiin. Yhdessä ajatteleminen on jokaisen oman ajattelun ja toisen ajattelun välistä yhteyttä.  Dialogisessa ajattelussa olemme kaikki tasavertaisia ja voittajia. (Laine, T. & Malinen, A. 2010, 58 - 63.)

Filosofi Martin Buberin sanoin dialogi on ”Dialogisessa tilassa tapahtuu sellaista ajatuksen kehittymistä, mitä kukaan osallistuvista yksilöistä ei olisi saattanut erikseen tuottaa” (Laine, T. & Malinen, A. 2010.)

Dialogisuus ja yhdessä oppiminen edellyttävät opettajalta dialogista asennetta. Opettaja on dialogin mahdollistaja. Opettajan tehtävänä on luoda avoin, turvallinen ja kannustava ilmapiiri. Vastavuoroisuuteen pyrkivä opettaja mahdollistaa opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen. Ohjaava opettaja ei tarjoa opiskelijoille valmiita vastauksia vaan antaa tilaa tutkivalle yhdessä oppimiselle. Kuitenkin opettajan tehtävänä on huolehtia oppimistavoitteiden ja päämäärien toteutumisesta.  Opettajan pitää olla opiskelijalähtöinen, mikä edellyttää aitoa kuuntelemista, keskustelemista ja arvostamista. (Laine, T. & Malinen, A. 2010, 48 – 62.)



Opettajan haasteena on miten saada kaikki osallistumaan dialogiin. Tähän on avuksi Helena Aarnion kehittämät Dialogiset menetelmäkortit. Niiden avulla Dialogia voi harjoitella opiskelijaryhmässä. Esimerkiksi keskusteluliput harjoitteessa kukin osallistuja saa puheenvuoron keskustelulipuilla. Yhdellä lipulla saa sanoa 2-3 lausetta jonka jälkeen puheenvuoro siirtyy edelleen. Jokaisella on tässä harjoituksessa yhtä monta puheenvuoroa. Puheenvuoron tulisi alkaa kysymyssanalla mutta miksi sanaa tulisi välttää.

Zip, zap ja boing (2015)  on draamaharjoitus, joka  antaa mahdollisuuden harjoitella dialogia ja vuorovaikutuksen luomista myös erikielisten kesken.

Dialogi soveltuu parhaiten avoimeen tutkivaan yhdessä oppimiseen, joka mahdollistaa oppijat kokeilemaan omia rajojaan.  Dialogi soveltuu opetustilanteisiin joissa oppimisessa pyritään samaan kokonaisnäkemys asioista ja luodaan uutta tietoa. (Aarnio, H. 2015.)

Lähteet:
Aarnio, H. 2012. Dialogiset menetelmäkortit. Diale. http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/
Aarnio, H. 2015. Dialogia etsimässä ja oppimassa. Blogi. http://dialogipaikka.blogspot.fi/search/label/Dialogin%20oppiminen
Dialogilla syvätehoa oppimiseen. 2015. http://www3.hamk.fi/dialogi/info.htm?k=info_2b
Laine, T. & Malinen, A. 2010. Elävä Peilisali, Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki.
Zip, zap ja boing. 2015. https://www.youtube.com/watch?v=ee9GJJyrF08

Blogiteksti: Kirsi ja Sirpa                                       

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti