perjantai 11. joulukuuta 2015

Miten hyvä vuorovaikutus rakentuu oppimisessa ja opetuksessa?


Vuorovaikutus tärkeässä osassa ihmisten oppimisessa

Vuorovaikutuksen keskeisimmät elementit ovat puhe, liike, ilmeet ja eleet. Vuorovaikutuksen tulkitseminen on aina vuorovaikutuksessa olevien ihmisten välistä ja vuorovaikutus itsessään luo vuorovaikusta viestijöiden välille.

Se, mitä sanomme toiselle ja miten toinen sen ymmärtää, on riippuvainen monesta tekijästä: teemme tulkintoja aiemmin sanotusta ja siinä hetkessä ilmentyvistä puhujan ja kuulijan hienovaraisista ilmaisun sävyistä, katseesta, kasvojen ilmeestä tai vartalon liikkeistä. Lisäksi vuorovaikutukseen vaikuttavat ainakin tilanne, viestijöiden välinen suhde ja puhekulttuuri.

Suurelle yleisölle pidettyä puhetta, työpaikan tiedotteita tai tekstiviestejä voidaan pitää pelkkänä tiedonsiirtona, mutta ne voidaan nähdä myös vuorovaikutuksena: esiintymiseen vaikuttaa yleisö ja esimerkiksi se, näkeekö puhuja yleisönsä nukahtelevan tai hymyilevän. Työpaikalla lähetetään tiedotteita, mutta tiedotetta laadittaessa otetaan huomioon vastaanottajat sekä työpaikan viestintätavat ja -tottumukset.

Vuorovaikutus on luonteeltaan monimutkainen prosessi. Se on jatkuvassa muutoksessa oleva tapahtumaketju, jolla ei välttämättä ole selkeää alkua ja loppua. Vuorovaikutus perustuu merkkeihin, joiden on yhteisesti sovittu tarkoittavan tiettyjä asioita. Se on yhteistoiminnallista tekemistä. Puhuja ja kuuntelija vaikuttavat toisiinsa. He tuottavat ja tulkitsevat merkkejä samanaikaisesti. Vuorovaikutus on aina konteksti- ja lähes aina kulttuurisidonnaista. Lisäksi vuorovaikutus on intentionaalista. Se perustuu vähintään jommankumman osapuolensa tarkoitukselliseen haluun välittää jokin viesti.

Opetuksessa opettajan ja opiskelijan välinen vuorovaikutus on tehokkainta silloin kun häiriötekijät ovat minimoitu ja opiskelija on motivoitunut. Opettaja pystyy omalla vuorovaikutuksellaan vaikuttamaan vuorovaikutukseen siinä määrin, että tehokkaalla omalla toiminnalla myös motivaatiopulasta kärsivä opiskelija saadaan mukaan vuorovaikutukseen. Vuorovaikutuksessa on tärkeintä tunnistaa alla olevat tyylit jotta vuorovaikutusta osataan puolin ja toisin lukea. Vuorovaikutus voi sisältää myös tarkoituksellisia virheitä jotka vuorovaikutuksesta on opittava tunnistamaan.
Kuvio 1. Vuorovaikutustyylien nelikenttä

Blogiteksti: Petteri Hyttinen ja Antti Kumpulainen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti