Miten aluevaikuttavuus otetaan huomioon opetuksen suunnittelussa?
Opetus- ja kulttuuriministeriö on määritellyt ammatillisen koulutuksen tavoitteeksi kohentaa ammatillista osaamista, kehittää työelämää ja sen osaamistarpeita, edistää työllisyyttä ja elämänlaajuista oppimista. Ammattikorkeakoululain mukaan ammattikorkeakoulujen tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin, tukea yksilön ammatillista kasvua ja harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä tukevaa ja alueen elinkeinorakenteen huomioon ottavaa soveltavaa kehitys- ja tutkimustyötä.
Koulutuksen työelämälähtöisyyttä edistää opettajien aktiivisuus työelämän suuntaan: aktiivinen yhteistyön arviointi ja osallistuminen työssä oppimisjaksoihin ja työelämään. Opiskelijoiden ja yritysten mukaan ottaminen opetuksen suunnitteluun lisää työelämälähtöisyyttä, ja edistää yrittäjäkasvatusta.
Mika Tammilehto pohti puheenvuorossaan koulutustoimikuntien seminaarissa (2015) työelämälähtöisyyttä ja työelämänyhteistyötä koulutuksen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Koulutuksen reformissa työelämäyhteistyötä tullaan lisäämään merkittävästi, kun hallituksen tavoitteena on lisätä ammattilisen koulutuksen työelämävastaavuutta ja opiskelun yksilöllisyyttä, samalla kun koulutuksen rahoitusta tullaan vähentämään. Reformiuudistus vaatii oppilaitoksia tiivistämään yhteistyötä työelämän kanssa, ja kehittämään työympäristöjä oppimisympäristöiksi. Koulutusorganisaation verkostoituminen ja kansainvälisyys edistävät aluevaikuttavuutta ja tiivistävät yhteistyötä yritysten sekä julkisen sektorin välillä. Opettaja onkin avainasemassa työelämän ja aluevaikuttavuuden yhteistyön luomisessa.
Maritta Aho (2014) on määritellyt, että koulutuksen aluevaikuttavuus on osaamista, työtä, yrittäjyyttä, yhteisöllisyyttä ja hyvää elämää, innostavaa uuden oppimista toinen toisilta - tekemällä, testaten ja kokeillen, rajoja tarpeen tullen rikkoen, tietoja, taitoja ja verkostoja rakentaen. Yhteistyöllä ja osaamisella saadaan rakennettua menestyviä yrityksiä ja terve julkinen sektori.
Opetuksen suunnittelussa aluevaikuttavuus voidaan ottaa huomioon selkeällä strategisella suunnittelulla, toteutuksella, seurannalla ja laadunhallinnalla. Kansainvälinen yhteistyö ja hanketyö yritysten ja oppilaitosten välillä lisää opettajan ja oppilaitoksen verkostoja, mahdollistaa hyvin toimivat opiskelija- ja opettajavaihdot, ja parantaa opiskelijoiden työllistymistä. Hankkimalla ja ylläpitämällä laajat verkostot kotimaisiin ja kansainvälisiin yrityksiin mahdollistetaan yhteistyösopimukset työssä oppimispaikkojen ja opetussuunnitelmiin kuuluvien yhteistöiden tarjoamiseen.
Hoitotyönopettaja Tuula Hovilainen-Kilpinen, Koulutuskeskus Salpauksesta kertoi omasta toiminnastaan, miten opettaja voi – verkostoitumalla kansallisesti ja kansainvälisesti sekä itse aktiivisesti toimimalla - kehittää omaa alaa ja sen opetusta, sekä edistää koulutuksen aluevaikuttavuutta ja työelämälähtöisyyttä. Hänen innostuksensa omaan työhön teki vaikutuksen, ja jopa hengästytti, miten aktiivisesti hän voikaan olla mukana kaikessa.
Keskustelufoorumissa pohdittiin, miten reformin uudistukset otetaan vastaan yrityksissä, ja miten lainsäädäntö muutetaan auttamaan uudistusta, kun lähtökohtana on siirtää oppimista työpaikoille. Miten voimme tulevaisuudessa varmistaa opetuksen hyvän laadun tason myös työpaikoilla. Kysymys kuuluukin, miten opettaja voi motivoida yrityksiä laadukkaan opetuksen ylläpitämisessä? Opettajien jaksaminen näiden uudistusten keskellä on herättänyt paljon puhetta viime aikoina. Toisille sopii aktiivinen, 24/7 työtapa, mutta kaikki eivät siihen kykene.
LÄHTEET
Aho, M.2014. Ammattikorkeakoulujen Aluevaikuttavuus.
Jokinen, J. Lähteenmäki, L. Nokelainen, P. 2009. Työssä oppimisen Lumo: ammatillisen sekä ammatillisen korkea-asteen koulutuksen ja työelämän yhteistyön hyvät käytänteet Hämeen ammattikorkeakoulun e-julkaisuja. 3/2009. Hämeenlinna: HAMK.
Mika Tammilehto: työelämälähtöisyys ja työelämäyhteistyö hallitusohjelmassa. Koulutustoimikuntien seminaari 11.11.2015. Opetushallitus.
Opetushallitus. 2010. Vahvuutena Kansainvälisyys – Kansainvälisen toiminnan strateginen suunnittelu ammatillisessa koulutuksessa. Helsinki. OPH.
Opetus- ja Kulttuuriministeriö. 2014. Ammatillinen koulutus.
Opetusministeriö. 2009. Yrittäjyyskasvatuksen suuntaviivat. Opetusministeriön julkaisu 2009:7. Helsinki. OPM.
Blogiteksti: Kirsi ja Kati
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti