Muutos kohti yhteistoiminnallista opetuskulttuuria edellyttää verkosto- ja kumppanuustoimintaan liittyvän osallisuuden käsitteen ymmärtämistä. Yhteistoiminnallisen kulttuurin luominen on yhdenlainen ratkaisu luovan talouden ja työelämäyhteistyön edellyttämien taitojen kohentamiseen. Verkostoitumisella tarkoitetaan lähinnä oppilaitoksen tekemää alueellista yhteistyötä, jossa kiinnitetään huomiota ulkoisiin olosuhteisiin, sisäiseen toimintaan ja toimintakulttuuriin. Ammatillisen koulutuksen yhteistyöverkostot usein sisältää alasta riippuen niin isoja kuin pieniäkin yrityksiä, oppilaitoksia ja muita tahoja.
Verkostot koulutusorganisaation, yritysten ja kodin tukena (pois lukien henkilökohtaiset verkot) ovat karkeasti:
- Lainlaatijat sekä valtioneuvosto, eduskunta
- Kolmikanta ja opetusministeriö sekä työnantaja- ja palkansaajaliitot, yrittäjien järjestöt
- Opetushallitus, koulutusyhteisöt, koulutustoimikunnat (yhteistyö eri ammattikouluasteiden välillä)
- ELY-keskus, TE-palvelut, yritykset, ammattiosastot (paikalliset), koulutusyhteistyö
- Opiskelijat, perhe ja vapaa-aika, harrastukset, koulutusyhteisö/kouluttajat, opettajat, ohjaajat, sekä yritykset.
Yksittäisillä opettajilla voi olla paljon verkostoja mm. entiset työkaverit, opettajat, oma osaamisala, opiskelukaverit jne. Opettajilta verkostoituminen vaatii yhä enemmän verkko- ja verkosto-osaamista. Ammatillisella opettajalla on monitahoiset verkostot työssään sekä itsensä kehittämisen että tiedon jakamisen ja osaamisen tueksi. Verkostoitumista on useaa eri mallia. Alakohtainen verkostoituminen käsittää tietyn ammattialan tai koulutusalan verkostoitumisen. Alueellisella verkostoitumisella tarkoitetaan alueellista yhteistyötä esim. tietyn seutukunnan tai isomman alueen yhteistyö. Oppilaitoksen näkökulmasta tarkasteltuna, voidaan tasot asettaa sisäiseen verkostoon (tiimityö), lähiverkostoon (yhteistyökumppanit) ja etäverkostoon (kansainväliset kumppanit).
Ammatillisen opettajan verkosto muodostuu ainakin seuraavista toimijoista:
- muut ammatilliset oppilaitokset
- alueen työ- ja elinkeinoelämä
- kansainväliset yhteistyökumppanit (opiskelija /opettajavaihdot)
- media
- ammatilliset neuvottelukunnat ja jaokset
- TE-toimisto, ELY-keskus
- ammattikorkeakoulut ja yliopistot
- toimilupaviranomaiset – erilaiset pätevyyskortit (Valvira, Evira, Trafi, SPR)
- nuorten työpajat
- tutkintotoimikunnat
- erilaiset etujärjestöt
- kehittämis- ja koulutusjärjestöt
Lähteet:
Helander, J. (toim.) 2009. Ammatillisen opettajan käsikirja. HAMK. Ammatillisen opettajakorkeakoulun julkaisuja 1/2009. Hämeenlinna: Saarijärven Offset Oy.
Helander, J. (toim.) 2014. YHDESSÄ: osallisuutta, tekoja ja unelmia. HAMK. HAMKin e-julkaisuja 24/2014. Tampere:Tammerprint
Jokinen, J., Lähteenmäki, L. ja Nokelainen, P. 2009.Työssäoppimisen lumo: ammatillisen sekä ammatillisen korkeaasteen koulutuksen ja työelämän yhteistyön hyvät käytänteet.Hämeen ammattikorkeakoulun julkaisuja 2/2009. Hämeenlinna: Saarijärven Offset Oy.
Blogiteksti: Marja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti