sunnuntai 16. lokakuuta 2016

Opettajien työelämäjaksot

Opettajien työelämäjaksot ovat tärkeä osa ammatillisen koulutuksen työelämäyhteistyötä. Työelämän ja yhteiskunnan muutos tuo haasteita ammatillisen koulutuksen opettajan työhön. Ammatillisen opettajan kannalta tämä merkitsee entistä tiiviimpiä työelämäyhteyksiä sekä motivaatiota ylläpitää ammatillista osaamista koko työuran ajan. Työelämäjaksot ovat hyvä mahdollisuus kehittää opetuksen sisältöjä ja menetelmiä työelämälähtöisemmiksi.

Työelämäjaksot on linjattu myös valtakunnallisella tasolla keinoksi opettajan osaamisen, työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen sekä työelämäyhteyksien kehittämiseen. Kokemusten ja selvitysten mukaan opettajien työelämäjaksot ovat tuoneet monipuolista hyötyä ammatillisen koulutuksen järjestäjille, opettajille, ammatillisen koulutuksen opiskelijoille ja työpaikoille.

Yhteistyö koulutuksen järjestäjien ja työelämän kanssa on edellytys työelämän vaatiman osaamisen kehittämiselle. Pyrkimys laajentaa ja kehittää entisestään työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen käytäntöjä on keino vastata työelämän tarpeisiin.

Opettajien työelämäjaksot ovat yksi henkilöstön kehittämiskeino. Ammatillisen koulutuksen laadunhallintasuosituksen mukaan koulutuksen järjestäjän tulee kartoittaa säännöllisesti henkilöstönsä osaamista ja laatia kartoituksen pohjalta henkilöstölleen kehittämissuunnitelmat. Suosituksessa kehotetaan lisäksi koulutuksen järjestäjää luomaan opettajille edellytykset osallistua työelämäjaksoille ja mahdollistamaan työelämäyhteyksien jatkuva kehittäminen.

Työelämäjaksojen toteutumisen opettajakohtainen aikaväli voidaan määritellä. Aikaväli työelämäjaksolle lähtemiseen on vaihdellut 3:sta 5 vuoteen, suositeltava aikaväli on enintään 5 vuotta. Työelämäjakson pituus voi vaihdella. Koulutuksen järjestäjä voi päättää työelämäjaksojen pituuden. Työelämäjakson voi toteuttaa yhtäjaksoisena, lyhyemmissä osissa tai esim. päivä kerran viikossa pitemmän ajanjakson aikana. Koulutuksen järjestäjän on tärkeää linjata, miten työelämäjaksojen toteutusta, vaikutuksia ja tuloksia seurataan.

Koulutuksen järjestäjän on tärkeää linjata myös se, miten opettajien työelämäjaksojen kokemukset ja uudet ideat levitetään laajemmin. Silloin linjataan, millä tavalla opettaja kuvaa kokemuksensa ja jakaa ne oppilaitoksessa ja muissa yhteyksissä.Kokemusten jakaminen ja levittäminen voidaan linjata yhdeksi opettajan työelämäjakson tehtäväksi.

Työelämäjaksot siis pitävät yllä opettajien tuntemusta työelämästä, antavat uutta ajankohtaista tietoa opetukseen, jolloin opetuksen sisältö paranee luoden uusia suhteita mm työssäoppimispaikkoihin ja antaa arvostusta oppijoiden silmissä.

Blogiteksti: Piia ja Petteri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti