perjantai 27. marraskuuta 2015

Mikä on opettajan rooli verkkoympäristössä?


Päivän pohdinnassa opettajan rooli verkkoympäristössä!


Meidän tehotiimimme mielestä verkko-opettajalle lankeaa heti ensikättelyssä 10 erilaista roolia, jotka löytyvät tästä tekstistä lyhyesti ja ytimekkäästi ja näppäränä muistilistana!

“Verkkokurssin vetäjän tärkein tehtävä on luoda mahdollisuudet oppimiselle. Kysymys on kokonaisvaltaisesta pedagogisesta toiminnasta, joka sisältää organisoinnin mutta ennen kaikkea ohjauksellisen läsnäolon oppimisen prosessissa. Läsnäolo tarkoittaa tässä hereillä olevaa kohtaamista ja hienovaraista näkyväksi tulemista tilanteiden mukaisesti.” Suominen, R. & Hakanurmi, S.2013. Verkko-opettaja. Klaava media.

1.    MATERIAALIN TUOTTAJA tekijänoikeussäädökset ja verkkoympäristö tutuksi, tutustu aineistoon ja  työkaluihin, mieti mitä opiskelijan ajatellaan verkossa tekevän
Tutki miten verkossa voi oppia ja opettaa. Oppilaitoksissa usein valmiita käytössä olevia oppimisalustoja eli ohjelmistoja, jossa työkalut materiaalin tuomiseen, keskusteluun, harjoitusten ja testien rakentamiseen. Valmiiden alustojen lisäksi hyviä oppimisenapuja ovat sosiaalisen median työkalut, avoimet verkkoaineistot, maksulliset ja maksuttomat reaaliaikaiset vuorovaikutustyökalut esimerkiksi pikaviestimet. Verkko-oppimisympäristöksi käy mikä tahansa materiaalikokonaisuus, johon on liitetty joitain työkaluja ja yhteistoimintaa. Luo oppimisaihiot. Samoja oppimisaihioita voidaan käyttää eri tyyppisillä verkkokursseilla ja aihioista voidaan koostaa erilaisia kokonaisuuksia eri kohderyhmiä varten.

2.    UUSIEN MENETELMIEN KOKEILIJA  perehdy ammattialaan liittyviin verkkolähteisiin ja verkkoympäristöön, verkkomateriaaliin tutustuminen, suunnittele oppimisprosessi, sosiaalisen median sovellusten opetuskäyttö
Uusien menetelmien kokeilijana mahdollisuus luoda uusia tapoja oppia esimerkiksi pelillisyyden avulla. On tutkittu, että verkossa orientoivat, vuorovaikutukselliset ja nopeasti muuttuvat sisällöt toimivat. Muista, että opettaja ei ole vain tiedon hallitsija vaan uuden tiedon luoja eikä oppija aika ei mene verkko-oppimisympäristössä keskustelu-, ryhmätyö- ja testimahdollisuuksien etsimiseen, materiaalin ollessa niin laajaa.
Kaikkia työkaluja ei saa vielä yhdessä ja samassa paketissa vaan useimmiten verkkokurssi aikana käytetään erilaisin verkon yli toimivia sovelluksia. Joskus opettaja ja oppilaat yhdessä rakentavat oppimisympäristön!
Varo, ettei verkko-opintojen kokonaisuus jää liian epäselväksi ja monimutkaiseksi, jos esimerkiksi tehtäviä on viikottain, jopa päivittäin.
Ei ole olemassa erillistä ja vain verkkoon sopivaa pedagogiikkaa vaan on mietittävä eri vaihtoehtojen soveltuvuutta verkkoon. Teknologia kehittyy ja nopeutuu, mutta oppimisprosessi ei nopeudu.

3.    TEKNINEN TUKI tutustu oppilaitoksen omiin oppimisalustoihin, selvitä onko kaikilla samat mahdollisuudet käyttää verkkoa, yhteydenpito, mieti, mitä osaat itse käyttää, miten opit sen ja miten opetat sen oppijoille. oppilaitosten omat oppimisalustat eli ohjelmistot.
Verkko-opettajuus vaatii opettajalta jatkuvaa tietojen päivittämistä, havainnollistamiskykyä ja mahdollisuuden vastata mahdollisimman nopeasti verkossa oppilaiden kysymyksiin. Riittääkö omat tekniset taidot näihin vai vievätkö ne aikaa? Kaikkia työkaluja ei saa vielä yhdessä ja samassa paketissa vaan useimmiten verkkokurssi aikana käytetään erilaisin verkon yli toimivia sovelluksia. Eli valmiin oppimisympäristön ohella käytössä ovat sosiaalisen median työkalut. Opettajan rooliin kuuluu myös sosiaalisen median tuntemus, sen käyttö ja käyttömahdollisuudet.
Oppilaitoksen omaan tekniseen tukeen kannattaa varmasti olla yhteydessä, jos ilmenee kysyttävää tai ongelmia, joihin ei itse kykene vastaamaan.
Ja kurssin aluksi opettaja seuraa kurssinhallinta, että kaikki pääsevät sisään verkkoympäristöön.

4.    ASIANTUNTIJA  opettajalta odotetaan syvällistä asiantuntemusta ja kykyä tarjota tuoreita näkökulmia opiskeltavaan aiheeseen. Syntyy siten, että toimitaan opettajalle tutun aiheen parissa ja käytetään alan tietämystä oikeiden ongelmien ratkaisuun sekä käytännön työtehtävien tekoon.
Verkko-opettajalta odotetaan syvällistä asiantuntemusta ja kykyä tarjota tuoreita näkökulmia opiskeltavaan aiheeseen. tämä näkökulma syntyy siitä, että toimitaan opettajalle tutun aiheen parissa ja käytetään alan tietämystä oikeiden ongelmien ratkaisuun sekä käytännön työtehtävien tekoon.
Verkko-opetuksessa on ensiarvoisen tärkeää, että opettaja on tasa-arvoisena ryhmän asiantuntijajäsenenä ratkaisemassa ongelmia, luomassa tietoja ja tekemässä näkyväksi omaa ajatteluaan dialogissa muiden kanssa. Avoimissaverkkodialogin ongelmissa opettajan konsultoiva asiantuntijarooli korostuu

5.    OHJAAJA Verkko-opettajuus on käytännössä sekoitus ohjausta ja opetusta, verkko-opetuksessa on paljon korostettu ettei kyseessä ole opetus vaan ohjaus, vuorovaikutuksellinen ohjaus, reflektiivinen ohjaus, toiminnallinen ohjaus. liian opettajakeskeinen toteutus muuttaa verkon jakelukanavaksi.
Opettajan tehtävänä on esimerkiksi verkkokeskusteluissa huolehtia siitä, että puheenvuorot jakautuvat tasaisesti ja kaikki tulevat kuulluksi. Opettajan on otettava  huomioon erilaiset opiskelijat ja osaa ohjata heidät aktiivisesti toimintaan. Opettaja ohjaa ja rohkaisee oppijoita esittämään kysymyksiä. Opettajan on luovuttava asenteesta, että asioista kertominen ja niiden oppiminen ovat sama asia sekä asenteesta, että opettaja on tiedon korkein lähde ja kaiken asiantuntija. Ohjaajan rooli on laaja, ensin opettaja ohjaa opiskelijat tervetulleeksi verkkoympäristöön, sen jälkeen ohjaa noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä. Hän myös ohjaa sosiaalisen yhteisön muodostumista, materiaalien löytymiseen,  tiedon jakamista, avaa keskusteluihin liittyviä taustaoletuksia, rajaa aiheita, rohkaisee keskusteluihin.
Ohjausta saavien opiskelijoiden keskeyttämisprosentti tutkitusti pienenee ja oppiminen etenee prosessina.

6.    TUUTORI opetus + ohjaus = tutorointi. opettajan rooli tutorina korostaa opettajan roolin muuttumista verkossa, oppijakeskeisyyttä, tasa-arvoisuutta ja vastavuoroisuutta. tutorointi tarkoittaa eri asioita erilaisissa koulutuksissa. se on aina sidoksissa sisältöön, kohderyhmään ja oppimisympäristöön.

7.    MENTORI opettaja ei tiedon hallitsija vaan uuden tiedon luoja.

8.    YHTEISÖLLISYYDEN EDISTÄJÄ joskus osallistujien virtuaaliset kemiat eivät toimi eikä yhteisöllinen prosessi käynnisty.

9.    MOTIVOIJA selkeä juoni verkko-opinnoille, punainen lanka, luo viitekehys kurssille- sijoita esimerkiksi ongelmalähtöisen oppimisen, tutkivan oppimisen tai projektioppimisen viitekehykseen, oppimisaihiot, kovin opettajakeskeinen toteutus muuttaa verkon pelkästään jakelukanavaksi, kohti opiskelijalähtöisyyttä

10.  SITOUTTAJA verkko-ohjauksessa vaativin paikka on aloitus!


Ja vielä lopuksi hyviä linkkejä:

Blogiteksti: Kaisa Heikkilä ja Piia Helasto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti