Päivän pohdinnassa opettajan rooli verkkoympäristössä!
Meidän tehotiimimme mielestä verkko-opettajalle lankeaa heti
ensikättelyssä 10 erilaista roolia, jotka löytyvät tästä tekstistä lyhyesti ja
ytimekkäästi ja näppäränä muistilistana!
“Verkkokurssin vetäjän tärkein tehtävä on luoda
mahdollisuudet oppimiselle. Kysymys on kokonaisvaltaisesta pedagogisesta
toiminnasta, joka sisältää organisoinnin mutta ennen kaikkea ohjauksellisen
läsnäolon oppimisen prosessissa. Läsnäolo tarkoittaa tässä hereillä olevaa
kohtaamista ja hienovaraista näkyväksi tulemista tilanteiden mukaisesti.”
Suominen, R. & Hakanurmi, S.2013. Verkko-opettaja. Klaava media.
1. MATERIAALIN TUOTTAJA tekijänoikeussäädökset ja verkkoympäristö tutuksi, tutustu aineistoon
ja työkaluihin, mieti mitä opiskelijan
ajatellaan verkossa tekevän
Tutki miten verkossa voi oppia ja
opettaa. Oppilaitoksissa usein valmiita käytössä olevia oppimisalustoja eli
ohjelmistoja, jossa työkalut materiaalin tuomiseen, keskusteluun, harjoitusten
ja testien rakentamiseen. Valmiiden alustojen lisäksi hyviä oppimisenapuja ovat
sosiaalisen median työkalut, avoimet verkkoaineistot, maksulliset ja
maksuttomat reaaliaikaiset vuorovaikutustyökalut esimerkiksi pikaviestimet.
Verkko-oppimisympäristöksi käy mikä tahansa materiaalikokonaisuus, johon on
liitetty joitain työkaluja ja yhteistoimintaa. Luo oppimisaihiot. Samoja
oppimisaihioita voidaan käyttää eri tyyppisillä verkkokursseilla ja aihioista
voidaan koostaa erilaisia kokonaisuuksia eri kohderyhmiä varten.
2. UUSIEN MENETELMIEN KOKEILIJA perehdy
ammattialaan liittyviin verkkolähteisiin ja verkkoympäristöön,
verkkomateriaaliin tutustuminen, suunnittele oppimisprosessi, sosiaalisen
median sovellusten opetuskäyttö
Uusien menetelmien kokeilijana mahdollisuus
luoda uusia tapoja oppia esimerkiksi pelillisyyden avulla. On tutkittu, että
verkossa orientoivat, vuorovaikutukselliset ja nopeasti muuttuvat sisällöt
toimivat. Muista, että opettaja ei ole vain tiedon hallitsija vaan uuden tiedon
luoja eikä oppija aika ei mene verkko-oppimisympäristössä keskustelu-,
ryhmätyö- ja testimahdollisuuksien etsimiseen, materiaalin ollessa niin laajaa.
Kaikkia työkaluja ei saa vielä
yhdessä ja samassa paketissa vaan useimmiten verkkokurssi aikana käytetään
erilaisin verkon yli toimivia sovelluksia. Joskus opettaja ja oppilaat yhdessä
rakentavat oppimisympäristön!
Varo, ettei verkko-opintojen
kokonaisuus jää liian epäselväksi ja monimutkaiseksi, jos esimerkiksi tehtäviä
on viikottain, jopa päivittäin.
Ei ole olemassa erillistä ja vain
verkkoon sopivaa pedagogiikkaa vaan on mietittävä eri vaihtoehtojen
soveltuvuutta verkkoon. Teknologia kehittyy ja nopeutuu, mutta oppimisprosessi
ei nopeudu.
3. TEKNINEN TUKI tutustu oppilaitoksen omiin
oppimisalustoihin, selvitä onko kaikilla samat mahdollisuudet käyttää verkkoa,
yhteydenpito, mieti, mitä osaat itse käyttää, miten opit sen ja miten opetat
sen oppijoille. oppilaitosten omat oppimisalustat eli ohjelmistot.
Verkko-opettajuus vaatii
opettajalta jatkuvaa tietojen päivittämistä, havainnollistamiskykyä ja
mahdollisuuden vastata mahdollisimman nopeasti verkossa oppilaiden kysymyksiin.
Riittääkö omat tekniset taidot näihin vai vievätkö ne aikaa? Kaikkia työkaluja
ei saa vielä yhdessä ja samassa paketissa vaan useimmiten verkkokurssi aikana
käytetään erilaisin verkon yli toimivia sovelluksia. Eli valmiin
oppimisympäristön ohella käytössä ovat sosiaalisen median työkalut. Opettajan
rooliin kuuluu myös sosiaalisen median tuntemus, sen käyttö ja
käyttömahdollisuudet.
Oppilaitoksen omaan tekniseen tukeen kannattaa varmasti olla yhteydessä, jos
ilmenee kysyttävää tai ongelmia, joihin ei itse kykene vastaamaan.
Ja kurssin aluksi opettaja seuraa
kurssinhallinta, että kaikki pääsevät sisään verkkoympäristöön.
4. ASIANTUNTIJA opettajalta odotetaan syvällistä
asiantuntemusta ja kykyä tarjota tuoreita näkökulmia opiskeltavaan aiheeseen.
Syntyy siten, että toimitaan opettajalle tutun aiheen parissa ja käytetään alan
tietämystä oikeiden ongelmien ratkaisuun sekä käytännön työtehtävien tekoon.
Verkko-opettajalta odotetaan syvällistä asiantuntemusta ja kykyä
tarjota tuoreita näkökulmia opiskeltavaan aiheeseen. tämä näkökulma syntyy
siitä, että toimitaan opettajalle tutun aiheen parissa ja käytetään alan
tietämystä oikeiden ongelmien ratkaisuun sekä käytännön työtehtävien tekoon.
Verkko-opetuksessa on
ensiarvoisen tärkeää, että opettaja on tasa-arvoisena ryhmän
asiantuntijajäsenenä ratkaisemassa ongelmia, luomassa tietoja ja tekemässä
näkyväksi omaa ajatteluaan dialogissa muiden kanssa. Avoimissaverkkodialogin
ongelmissa opettajan konsultoiva asiantuntijarooli korostuu
5. OHJAAJA Verkko-opettajuus on käytännössä sekoitus ohjausta ja opetusta,
verkko-opetuksessa on paljon korostettu ettei kyseessä ole opetus vaan ohjaus,
vuorovaikutuksellinen ohjaus, reflektiivinen ohjaus, toiminnallinen ohjaus.
liian opettajakeskeinen toteutus muuttaa verkon jakelukanavaksi.
Opettajan tehtävänä on
esimerkiksi verkkokeskusteluissa huolehtia siitä, että puheenvuorot jakautuvat
tasaisesti ja kaikki tulevat kuulluksi. Opettajan on otettava huomioon erilaiset opiskelijat ja osaa ohjata
heidät aktiivisesti toimintaan. Opettaja ohjaa ja rohkaisee oppijoita
esittämään kysymyksiä. Opettajan on luovuttava asenteesta, että asioista kertominen
ja niiden oppiminen ovat sama asia sekä asenteesta, että opettaja on tiedon
korkein lähde ja kaiken asiantuntija. Ohjaajan rooli on laaja, ensin opettaja
ohjaa opiskelijat tervetulleeksi verkkoympäristöön, sen jälkeen ohjaa
noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä. Hän myös ohjaa sosiaalisen yhteisön
muodostumista, materiaalien löytymiseen,
tiedon jakamista, avaa keskusteluihin liittyviä taustaoletuksia, rajaa
aiheita, rohkaisee keskusteluihin.
Ohjausta saavien opiskelijoiden
keskeyttämisprosentti tutkitusti pienenee ja oppiminen etenee prosessina.
6. TUUTORI opetus
+ ohjaus = tutorointi. opettajan rooli tutorina korostaa opettajan roolin
muuttumista verkossa, oppijakeskeisyyttä, tasa-arvoisuutta ja
vastavuoroisuutta. tutorointi tarkoittaa eri asioita erilaisissa koulutuksissa.
se on aina sidoksissa sisältöön, kohderyhmään ja oppimisympäristöön.
7. MENTORI opettaja
ei tiedon hallitsija vaan uuden tiedon luoja.
8. YHTEISÖLLISYYDEN EDISTÄJÄ joskus osallistujien virtuaaliset kemiat
eivät toimi eikä yhteisöllinen prosessi käynnisty.
9. MOTIVOIJA selkeä juoni verkko-opinnoille, punainen lanka, luo viitekehys
kurssille- sijoita esimerkiksi ongelmalähtöisen oppimisen, tutkivan oppimisen
tai projektioppimisen viitekehykseen, oppimisaihiot, kovin opettajakeskeinen
toteutus muuttaa verkon pelkästään jakelukanavaksi, kohti
opiskelijalähtöisyyttä
10. SITOUTTAJA verkko-ohjauksessa vaativin paikka on aloitus!
Ja vielä lopuksi hyviä linkkejä:
Blogiteksti: Kaisa Heikkilä ja Piia Helasto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti