SOME käsitteenä pureutuu
käyttäjien väliseen vuorovaikutukseen. Lisäsi dilemma on sisältöjen tuottamisessa ja jakamisessa. Se on prosessi, jossa SOME syntyy sisältöjen,
että yhteisöjen sekä verkkoteknologein summana. (Pönkö2014, 34-35.)
SOME opetuksessa
SOME opetusvälineenä
tarkoittaa yhteisöjä ja ohjelmia, esim. sisällönjakopalvelut ja verkkoyhteisöpalvelut, joille on tyypillistä käyttäjien rooli sisällöntuottajina
ja aktiivisina osallistujina. SOMEn palvelut
usein maksuttomia, helppokäyttöisiä. Ne rikastuttavat opetusta ja käytössä
olevia oppimisympäristöjä, sillä ne antavat opiskelijoille paremman
mahdollisuuden hallita tuotostaan/aikaansaannostaan/tekstejään ja luoda omia
sisältöjä yksin ja yhdessä oppimisryhmän kanssa.
Suljetuissa oppimisympäristöissä
materiaalit ja opiskelijoiden tuottamat aineistot jäävät kurssialueelle
oppimisjakson loputtua, sitä vastoin sosiaalisen median ohjelmissa opiskelijat
hallinnoivat itse omaa oppimisympäristöään ja se jää heidän käyttöönsä
opintojen päätyttyäkin, myöhempää käyttöä varten.
Hyviä ominaisuuksia käytettäessä SOME.n ohjelmistojen opetuskäytössä:
·
Opiskelijalähtöisyys
ja oppimisen omistajuuden siirtyminen opiskelijoille
·
Oppimisprosessin
jatkuvuus, yhtä opintokokonaisuutta pidemmälle
·
Yhteisön hyödyntäminen
oppimisessa
·
Argumentointitaidot
kehittyvät
·
Yhteinen
tiedonrakentaminen
·
Motivointi, aktivointi
ja itseohjautuvuus (Suominen, Nurmela 2011,
94.)
Verkko-opetuksessa oppimisen
kannalta tärkeintä on: toiminta, vuorovaikutus ja oppimisaihiot. Opettajan kannattaa upottaa sisällöt
keskusteluihin ja tehtäviin sen sijaan että kirjoittaisi sisällöt
oppikirjamaiseksi tekstiksi. Toiminta kohdennetaan sisältöihin, jossa tehtävän
annot ovat riittävän avoimia. Avoimina; näin oppijat saavat tilaa erilaisille
etenemistavoille sekä sisällöille. Juoni
on täten tärkeä myös SOMEssa. Juonen avulla opiskelija pystyy hahmottamaan
erillisistä työkaluista ja sisällönosista oppimisen kannalta tärkeän
asiakokonaisuuden. (Suominen, Nurmela 2011, 96.)
Verkkokurssit rakennetaan
erilaisille oppimisalustoille esim. Moodle. Moodelessa esitellään tehtävänannot sekä
erilaiset ohjeet ja muut toimintatavat.
Kuvio 1. Oppimisalustan rakentaminen virtuaaliseen oppimisympäristöön (mukaillen Suominen ym. 2011, 98).
Kuvio 1. Oppimisalustan rakentaminen virtuaaliseen oppimisympäristöön (mukaillen Suominen ym. 2011, 98).
Käyttöönotto ja käyttö
ENNEN SOMEn käyttöönottoa, kannatta miettiä
tarkkaan, miksi jokin työkalu otetaan käyttöön, mitkä ovat sen todelliset
hyödyt oppimiselle ja mitä etua sillä voidaan saavuttaa verrattuna
organisaation omiin oppimisympäristöihin verrattuna. Kuitenkin organisaatioiden
ylläpitämät palvelut ovat tietoturvallisia, ja opiskelijoiden tietoturva/
yksityisyydensuoja on huomioitu. Organisaatioiden tarjoamat palvelut ovat siten
luotettavia ja ne ovat usein pysyviä. (ei lopu kesken toiminta)
SOMEn ohjelmistot
ovat usein tuttuja entuudestaan opiskelijoille, siten niiden kautta voidaan
saada hyviä ja virkistäviä ideoita uusista opetusmuodoista ja opiskelijat
saattavat esittää toiveitaan palveluiden käyttöönottoon. Täysin uusia välineitä
kannattaa ottaa pienin erin opetuskäyttöön ja kokeilla niiden toimivuutta
opetuksen tukemiseen/ tukena. Ei kannata Rakentaa heti koko opetusta täysin
uusien palveluiden varaan.
Kannattaa tunnistaa
palveluiden käyttöön sisältyvät riskit. SOMEn tietoturvasta
vastaa viimekädessä palvelun tarjoaja. Yleensä tieto mitä SOMEn tallennetaan,
tulee olla sellaista mikä olisi muutenkin julkista, sillä jos se leviää
julkiseksi sillä ei ole siten merkitystä.
Organisaatioissa on säännöt
mm. turvaluokiteltuaineisto ja henkilöstöasioista jotka on otettava huomioon,
että ei "vuoda" SOMEn palveluihin.
Rekisteröityminen,
opiskelijaa ei voi pakottaa rekisteröitymään SOMEn palveluihin,
vaan opiskelijalle on järjestettävä vaihtoehtoinen tapa suorittaa kurssi, tai
hänelle voidaan ehdottaa jotakin nimimerkkiä käyttöön. On myös olemassa SOME palveluita
joihin ei tarvita mitään käyttäjätunnuksia, niitä voi sitten suosia.
Pelisäännöt kannattaa laatia
yhdessä, niin opettaja kuin oppilaat yhdessä. Yhteiset pelisäännöt on helpompi
toteuttaa ja kannattaa käydä keskustelu myös siitä miten palvelua käytetään, ei
oleteta että kaikki osaavat sen ja lisäksi tietoturva-asioista keskustellaan yhdessä.
Opettajan on huolehtia
viimekädessä että opiskelijoiden suoritukset; joihin arviointi perustuu, tulee
tallennettua. Opettajan kannattakin miettiä etukäteen miten tallennukset tulee
hoitaa ja mihin hän ne tallentaa.
Työkalut
·
Wikit
·
Blogit
·
Mikroblogit
·
Yhteisöpalvelut
·
Pikaviesti- ja keskustelusovellukset
·
Videopalvelut
·
Kuvanjakopalvelut
·
Pilvitallennuspaikat ja dokumenttien
työstäminen verkossa
·
Pelit
·
Virtuaalimaailma
Kuvio 2. Sosiaalisen median maailmankartta, Pönkö 2014, 80.
Lähteet:
Pönkö, H. 2014. Sosiaalisen median käsikirja. Jyväskylä:
Docendo Oy.
Suominen, R. & Nurmela, S.
2011.Verkko-opettaja. Helsinki: WSOY.
https://somekirja.wordpress.com/category/sosiaalisen-median-maailmankartta/,
lainattu 1.11.2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti